Marckwort Oy

Vinkkejä kouluttajille ja esiintyjille – miten vältät rutiinin

Esiintyjänä saatat joutua pitämään samaa esitystä lukemattomia kertoja, tai kouluttajana samanlaista koulutusta vuodesta toiseen. Tällöin vaarana on se, että uutuuden viehätys katoaa ja tilalle tulee urautuminen.  Esiintyjänä/kouluttajana sinun on hyvä muistaa, että kuulija kuulee esityksesi tai osallistuu koulutukseesi useimmiten ensimmäistä kertaa ja odottaa, että esityksesi olisi mieleenpainuva.

Rutiini esiintymisessä ja kouluttamisessa tiettyyn määrään asti on voimavara. Kokemus vahvistaa itsetuntoa ja auttaa selviytymään odottamattomissa tilanteissa. Rutiini voi olla esiintyjän hyvä ystävä, mutta se saattaa olla myös paha vihollinen.

Esiintyjän vaarana voi olla se, että hän hallitsee tai luulee hallitsevansa asiansa täydellisesti ja hän esittää sanomansa jatkuvasti samalla parhaalla tavalla, kuten hän itse luulee. Esiintyjä on mielestään ehkä löytänyt esitykseensä parhaat ”valttikortit”, esimerkiksi kevennykset, kokemukset tai kertomukset, eikä henno luopua niistä. Vaarana on se, että ne tulevat ikään kuin automaatista vailla tuoreutta.

TOISTUVAN ESIINTYMISEN/KOULUTUKSEN HAASTEET:

  1. Rutinoitunut esiintyjä/kouluttaja voi vaikuttaa innottomalta ja hänen kehonkielestään puuttuu tietty jännite. Eleet ja ilmeet saattavat laimentua ja yleisö huomaa esiintyjästä, että hän ei jaksa paneutua aiheeseen tai yleisöön samalla intensiteetillä kuin vähemmän rutinoitunut esiintyjä.
  2. Rutinoitunut esiintyjä/kouluttaja voi myös unohtaa onko jo kertonut tälle ryhmälle jonkun esimerkin – vai oliko se sittenkin eiliselle ryhmälle? Siinä vaiheessa kun huomaa, että ei enää muista mitä on sanonut tälle ryhmälle tietää, että on rutinoitunut ja saattaa olla kohdallaan muuttaa ohjelmaa ja esimerkkejä ja pitää tällä tavalla tarvittava jännite yllä.
  3. Yleisö kokee usein rutinoitumisen esiintyjän läsnäolon puutteena. Esiintyjä/kouluttaja ikään kuin juoksee aineiston läpi kuin kone. Hän saattaa rutinoituessaan puhua asiaansa ja samalla miettiä siinä sivussa jotain aivan muuta. Kuulijat aistivat tämän läsnäolottomuuden ja se vaikuttaa tilaisuuden ilmapiiriin.

Kun huomaat, että alat rutinoitua tai kyllästyä saman kurssin tai esityksen pitämiseen, muuta jotain kohtaa esityksessäsi tai haasta itsesi pitämään esitys täysin toisella tavalla. Tarkkaile itseäsi ja kehonkieltäsi ja mieti mitkä kohdat vaativat kehittymistä.
 

Kokeile esimerkiksi jotain seuraavista rutiininomaisen koulutuksen/esityksen välttämiseksi:

  • Muuta esitettävien aiheiden järjestystä
  • Uudista PowerPoint esityksesi
  • Pidä esitys ilman PowerPointia
  • Aktivoi osallistujat: Laita heidät tekemään enemmän aktivoivia tehtäviä, etsimään vastauksia materiaalista, kertomaan omia kokemuksia aiheesta
  • Vaihda esiintymistilan istumajärjestystä
  • Keksi toisenlainen näkökulma esitettävään aineistoon
  • Kerro uusia esimerkkejä ja tarinoita
  • Näytä kuvia tai videoita
  • Jos mahdollista, pidä välillä esitys/koulutus toisesta aiheesta
  • Osallistu kouluttajakoulutukseen, jossa saat uutta virtaa ja ideoita omien koulutustesi tai esitystesi toteutukseen.